Over Samen.Spelen.Leren.

Ik ben Laura, moeder, pedagoog en gespecialiseerd in gedrag. Samen.Spelen.Leren. is ontstaan vanuit mijn passie voor ontwikkelingsstimulering. 

Ik vind het een uitdaging om steeds weer nieuwe activiteiten te bedenken om de ontwikkeling van jonge kinderen spelenderwijs de stimuleren. Aansluiten bij de belevingswereld en motivatie van kinderen is mijn tweede natuur geworden.

Zelf hou ik van spelletjes spelen, knutselen, lezen, bakken, natuur en lekker bewegen. Deze voorkeuren zal je ongetwijfeld terugzien in de activiteiten die ik bedenk!

Ben jij een ouder of professionele opvoeder en wil jij de ontwikkeling van je kind ook stimuleren op een leuke en liefdevolle manier? Met deze website hoop ik je te inspireren!

Lees hieronder verder over de drie pijlers waar Samen.Spelen.Leren. uit opgebouwd is.

Wil je meer weten, heb je vragen of wil je samenwerken?
Neem contact met me op via info@samenspelenleren.nl!

Samen is de basis van Samen.Spelen.Leren.

Met ‘samen’ bedoel ik: écht aandacht hebben voor elkaar, échte quality time.
Daar worden jullie allebei gelukkiger van.

Als je je aandacht even helemaal richt op je kind en wat jullie aan het doen zijn, ben je eigenlijk heel mindful bezig. Je bent totaal aanwezig in dat moment en dat geeft rust, zeker als je dat regelmatig ‘oefent’.

Maar het heeft nog meer voordelen! Bijvoorbeeld:

  • Het versterkt de band tussen jou en je kind
  • Je ziet je kind zoals hij of zij is, misschien leer je wel nieuwe, mooie kanten kennen van je kind
  • Je kind vóelt zich ook gezien en dat is weer erg goed voor zijn of haar zelfbeeld
  • Samen iets doen, met volle aandacht, geeft een gevoel van verbondenheid en dat zorgt voor een toename van jullie gelukshormonen
  • Je geeft je kind aandacht en dat hebben kinderen nodig. Als ze dat niet krijgen, gaan ze erom vragen en vaak is dat met gedrag dat wij als ‘negatief’ bestempelen

Spelen is de tweede belangrijke pijler van Samen.Spelen.Leren.
Spelen zie ik als: plezier maken, dingen uitproberen en ontdekken.

Tijdens het spelen kan je de wereld (beter) leren begrijpen, indrukken verwerken en ontspannen.
In spel oefenen kinderen met nieuwe vaardigheden en nieuw gedrag. Daar hebben ze op een later moment veel profijt van in de ‘echte wereld’.

Spelen is voor mij ook: vrijheid. Vrijheid om grenzen te ontdekken, je fantasie gebruiken, rollen aan te nemen en dingen te doen die in de ‘echte wereld’ niet mogen. Zo kan je (verlegen) kind ineens een grote gevaarlijke dino zijn. Wat een leuke en veilige manier om dingen in een ander perspectief te zien!

Met je kind spelen is wat mij betreft veel kijken naar je kind: wat doet je kind? Waar speelt je kind graag mee? Welke interesses heeft je kind? Je krijgt zo veel informatie over de belevingswereld en motivatie van je kind.
Als het je vervolgens lukt om hierop aan te sluiten, is de kans het grootst dat je kind het erg leuk vindt om met jou te spelen!

Spelen is voor Samen.Spelen.Leren. de schakel tussen SAMEN en LEREN. Door samen te spelen en aan te sluiten bij de belevingswereld van je kind, kan je je kind spelenderwijs heel veel leren.

Bij Samen.Spelen.Leren. is ‘leren’: oefenen, ontdekken, dingen uitproberen en je ontwikkelen in de breedste zin van het woord. Oók als ouder of opvoeder.

Het doel van Samen.Spelen.Leren. is: door samenzijn, échte aandacht en samen plezier maken je kind helpen een stapje te maken in zijn of haar ontwikkeling.

‘Ontwikkeling’ wordt hier heel breed bedoeld. Je kan bijvoorbeeld denken aan de cognitieve ontwikkeling, motorische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling, taalontwikkeling en spelontwikkeling. Maar zeker ook de ontwikkeling van je kind tot een zelfstandig, zelfredzaam persoon die stevig in het leven staat.
Een persoon die, geheel op zijn of haar eigen manier, blijft ontdekken, nieuwe ervaringen opdoen en het leuk vindt om dingen te leren.

Ik zou het fantastisch vinden als Samen.Spelen.Leren. hier een steentje aan kan bijdragen!